Events

International conference

Digital Art History: Challenges and Prospects


When: 26 and 27 June 2014
Where: SIK-ISEA, Zollikerstrasse 32 (near Kreuzplatz), CH-8032 Zurich

 

Participation is free of charge, please register.


The digital age has brought lasting changes to art history as a discipline. Primary sources held in archives and libraries are being digitalised and can increasingly be found online. More and more digital repositories now offer researchers information about people, institutions and works. Digital photography of art objects has enabled new ways of visualising and seeing – thanks to high-resolution scanning, for example – and it has consequences for the work of authentication.


Digital Art History: Challenges and Prospects

There are growing challenges, both theoretical and practical, associated with verifying digital sources and dealing with copious quantities of information, in particular locating it efficiently. These issues will be considered in depth at eight workshops. Each working session will aim to contribute a statement to the declaration «Eight Points Towards a Digital Art History», which will be adopted at the end of the conference.

Programme
Registration
Abstracts 260614
Abstracts 270614


Zurich Declaration on Digital Art Histroy 2014

The Swiss Institute for Art Research (SIK-ISEA), the Institute of Art History of the University of Zurich and the Institute gta of the ETH Zurich have organized an international conference on "Digital Art History: Challenges and Prospects", June 26-27, 2014. In eight workshops questions and claims of art history in a digital age have been discussed. The organizers and participants have elaborated and delivered the "Zurich Declaration on Digital Art History 2014", which may help the scientific community in sharing its concerns with decision makers in research politics and funding.

Zurich Declaration on Digital Art History
(download PDF 0.2 MB)

Sign the Zurich Declatation!

sik@sik-isea.ch

First signatories:

  • Dr. Roger Fayet, Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft (SIK-ISEA), Direktor 
  • Thomas Hänsli, dipl. arch ETHZ, Institut gta (D-ARCH) der ETH Zürich, Leiter Digitale Kunstgeschichte / Digitale Diathek 
  • Prof. Dr. Tristan Weddigen, Kunsthistorisches Institut der Universität Zürich, Lehrstuhl für Kunstgeschichte der Neuzeit 
  • Dr. Christian Bracht, Bildarchiv Marburg, Direktor 
  • Prof. Dr. Hubertus Kohle, Kunsthistorisches Institut der Ludwig-Maximilians-Universität München, Lehrstuhl für Mittlere und Neuere Kunstgeschichte 
  • Dr. Heike Neuroth, Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen, Leiterin der Gruppe Forschung und Entwicklung 
  • Dr. Matthias Oberli, Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft (SIK-ISEA), Abteilung Kunstdokumentation 
  • Dr. Sonja Palfner. Friedland-Weichensdorf, Projektleiterin E-Science Interfaces 
  • Lic. phil. Michael Schmid, Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft (SIK-ISEA), Kunstarchiv 
  • Prof. Dr. Anna Schreurs-Morét, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg i.Br., Professur für Kunstgeschichte der Frühen Neuzeit 
  • Dr. Kai-Peter Uhlig, Werder Viganò AG Anwälte, Zürich 
  • Dr. Dirk Verdicchio, Universität Bern, Universitätsbibliothek Bern, Koordinator Open Access
  • Prof. Dr. Martin Warnke, Leuphana Universität Lüneburg, Professur für Digitale Medien und Kulturinformatik

Institutions and associations:

  • Arbeitskreise digitale Kunstgeschichte 
  • articulations - Schweizer Verein für den kunsthistorischen Nachwuchs 
  • Medienarchiv der Künste, Zürcher Hochschule der Künste, ZHdK 
  • SIKART Lexikon zur Kunst in der Schweiz www.sikart.ch

Individual signatories:

  • Matthias Arnold, M. A., Universität Heidelberg, Exzellenzcluster «Asia and Europe in a Global Context», Visual Resources, Heidelberg Research Architecture
  • Dr. Helen Barr, Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Kunstgeschichtliches Institut, Goethe-Universität Frankfurt am Main 
  • Dr. Tatjana Bartsch, Bibliotheca Hertziana – Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte, Rom, Fotothek 
  • K. Bender, Independent researcher, Belgien
  • Lic. phil. Susanne Bieri, Schweizerische Nationalbibliothek, Leiterin Graphische Sammlung
  • Josefine Biskup, stud. phil., Zürich
  • Arno Bosse, M.A., Universität Chicago
  • Dr. Jens Bove, Sächsische Landesbibliothek - Staats- und Universitätsbibliothek Dresden (SLUB), Leiter Deutsche Fotothek
  • Prof. Dr. Nils Büttner, Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart, Lehrstuhl für Mittlere und Neuere Kunstgeschichte
  • Dr. Sarah Burkhalter, Institut suisse pour l’étude de l’art (SIK-ISEA), Responsable de l’Antenne romande
  • Dr. Katja Burzer, Kunsthistorikerin, ETH Zürich
  • Dr. des. Lisa Dieckmann, prometheus Bildarchiv, Kunsthistorisches Institut, Universität zu Köln
  • Lic. phil. Barbara Dieterich, Zentralbibliothek Zürich, Graphische Sammlung und Fotoarchiv
  • Dr. Maria Effinger, Universitätsbibliothek Heidelberg, Leiterin «Handschriften und Alte Drucke» / «Medienbearbeitung II»
  • Lic. phil. Michael Egli, Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft (SIK-ISEA), Datenbank
  • Karoliina Elmer, Aargauer Kunsthaus, Aarau
  • Dina Epelbaum, Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft (SIK-ISEA), SIKART Lexikon zur Kunst in der Schweiz
  • Dr. Chantal Eschenfelder, Städel Museum, Frankfurt a. M., Leitung Bildung und Vermittlung
  • Lic. phil. Sonja Fessel, Redaktion Rundbrief Fotografie, Bildarchiv Foto Marburg / Institut für Kunstgeschichte, Universität Bern
  • Anja Foerschner, Ph.D., Research Specialist to the Director's Office, The Getty Research Institute, Los Angeles
  • Céline Gaillard, wissenschaftliche Mitarbeiterin, Kunstmuseum St. Gallen
  • Sonja Gasser M. A., Kunsthistorikerin, Bern
  • Andrea Giger, M.A., Schweizerische Nationalbibliothek, Hochschulpraktikantin Graphische Sammlung
  • Mag. Dr. Marion Gruber, Universität Zürich, Philosophische Fakultät, E-Learning-Koordinatorin
  • Lic. phil. Michael Hiltbrunner, Institut für Gegenwartskunst, Zürcher Hochschule der Künste
  • Univ.-Prof. Dr. Stephan Hoppe, Ludwig-Maximilians-Universität München, Professur für Bayerische Kunstgeschichte mit dem weiteren Schwerpunkt Architekturgeschichte
  • Anne-Laure Jean, Verband der Museen der Schweiz VMS / ICOM Schweiz - Internationaler Museumsrat, Koordinatorin Publikationen
  • Dr. Marco Jorio, Historisches Lexikon der Schweiz, Bern
  • Lic. phil. Regula Krähenbühl, Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft (SIK-ISEA), Wissenschaftsforum
  • Lic. phil. Edith Krebs, Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft (SIK-ISEA), SIKART Lexikon
  • Dr. Bernd Kulawik, ETH Zürich
  • Mag. Dr. Richard Kurdiovsky, Institut für kunst- und musikhistorische Forschungen (IKM), Abteilung Kunstgeschichte, Österreichische Akademie der Wissenschaften, Wien
  • Dr. Katja Leiskau, Fachreferentin für Kunst ab 1945, Fotografie, Industriedesign und Gebrauchsgrafik, Sächsische Landesbibliothek / Staats- und Universitätsbibliothek (SLUB), Dresden
  • Mag. Anna Mader-Kratky, Österreichische Akademie der Wissenschaften, Institut für kunst- und musikhistorische Forschungen (IKM), Abteilung Kunstgeschichte, Wien
  • Jacek Maj M.A., Collegium Artium, Direktor
  • Luc Meier, Project Head - Under One Roof EPFL, Lausanne
  • Maya Minder, Freischaffende Kuratorin /Künstlerin (Master of Fine Arts, ZHdK)
  • Max Mönch, Universität Zürich
  • Lic. phil. Marc Munter, Kunsthistoriker,Bern
  • Enrico Natale, Historiker, infoclio.ch, Bern
  • Dr. Ferdinand Pajor, Gesellschaft für Schweizerische Kunstgeschichte, Bern
  • Zsuzsanna Panzl, M.A., Kunsthistorikerin, Salzburg
  • Dr. Danièle Perrier, Kunsthistorikerin, Koblenz
  • Carina Plath, Stellvertretende Direktorin, Kuratorin für Malerei und Skulptur, Sprengel Museum Hannover
  • Prof. Dr. Rolf Sachsse, Lehrstuhl für Designgeschichte und Designtheorie, Hochschule der Bildenden Künste Saar, Saarbrücken
  • Dr. Georg Schelbert, Institut für Kunst- und Bildgeschichte (IKB), Humboldt-Universität Berlin
  • Dr. Antje Schmidt, Leitung Digitale Inventarisierung, Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg
  • Dr. Isabel Schulz, Leiterin Kurt Schwitters Archiv, Sprengel Museum Hannover
  • Susanne Schumacher M.A., Medienarchiv der Künste, Zürcher Hochschule der Künste
  • Anja Soldat, M. A., Museum Rietberg, Fotoarchiv
  • Prof. Dr. Heidrun Stein-Kecks, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Professur für Mittlere und Neuere Kunstgeschichte
  • Dr. Angela Stercken, Universität Duisburg-Essen, Institut für Kunst und Kunstwissenschaft
  • Angelica Tschachtli, M. A., Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft (SIK-ISEA), SIKART Lexikon zur Kunst in der Schweiz
  • Eva Wiederkehr Sladeczek, Zentrum Paul Klee, Bern, Leiterin Archiv und Dokumentation
  • Thorsten Wübbena, Goethe-Universität Frankfurt a. M., Kunstgeschichtliches Institut
  • Leo Zorc, stud. phil., Universität Zürich